FStopXinjiang
RUMOIS

The CCP’s decentralised
disinformation campaign

Fergus Ryan, Ariel Bogle, Albert Zhang and Dr Jacob Wallis

A S P LI INTERNATIONAL
Semeic” || CYBER POLICY
manmure || CENTRE

d

Policy Brief
Report No. 54/2021




About the authors

Fergus Ryan is a senior analyst with ASPI’s International Cyber Policy Centre.
Ariel Bogle is an analyst with ASPI’s International Cyber Policy Centre.
Albert Zhang is a researcher with ASPI’s International Cyber Policy Centre.

Dr Jacob Wallis is Head of Program, Information Operations and Disinformation at ASPI’s International Cyber Policy Centre.

Acknowledgements

The authors would like to thank the team at Twitter for advanced access to the two data sets analysed in this report, Fergus Hanson and
Michael Shoebridge for review comments, and AddAxis for assistance applying Al in the analysis.

ASPI’s International Cyber Policy Centre receives funding from a variety of sources, including sponsorship, research and project support
from governments, industry and civil society. No specific funding was received to fund the production of this report.

What is ASPI?

The Australian Strategic Policy Institute was formed in 2001 as an independent, non-partisan think tank. Its core aim is to provide the
Australian Government with fresh ideas on Australia’s defence, security and strategic policy choices. ASPI is responsible for informing
the public on a range of strategic issues, generating new thinking for government and harnessing strategic thinking internationally.
ASPI's sources of funding are identified in our annual report, online at www.aspi.org.au and in the acknowledgements section of
individual publications. ASPI remains independent in the content of the research and in all editorial judgements.

ASPI International Cyber Policy Centre

ASPI’s International Cyber Policy Centre (ICPC) is a leading voice in global debates on cyber, emerging and critical technologies, issues
related to information and foreign interference and focuses on the impact these issues have on broader strategic policy. The centre has a
growing mixture of expertise and skills with teams of researchers who concentrate on policy, technical analysis, information operations
and disinformation, critical and emerging technologies, cyber capacity building, satellite analysis, surveillance and China-related issues.
The ICPCinforms public debate in the Indo-Pacific region and supports public policy development by producing original, empirical,
data-driven research. The ICPC enriches regional debates by collaborating with research institutes from around the world and by
bringing leading global experts to Australia, including through fellowships. To develop capability in Australia and across the Indo-Pacific
region, the ICPC has a capacity building team that conducts workshops, training programs and large-scale exercises for the public and
private sectors.

We would like to thank all of those who support and contribute to the ICPC with their time, intellect and passion for the topics we work on.
If you would like to support the work of the centre please contact: icpc@aspi.org.au.

Important disclaimer

This publication is designed to provide accurate and authoritative information in relation to the subject matter covered. It is provided with
the understanding that the publisher is not engaged in rendering any form of professional or other advice or services. No person should
rely on the contents of this publication without first obtaining advice from a qualified professional.

ASPI

Tel +612 62705100

Email enquiries@aspi.org.au
www.aspi.org.au
www.aspistrategist.org.au
E1 facebook.com/ASPl.org
B @AspPi_icpC

© The Australian Strategic Policy Institute Limited 2021

This publication is subject to copyright. Except as permitted under the Copyright Act 1968, no part of it may in any form or by any means
(electronic, mechanical, microcopying, photocopying, recording or otherwise) be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted
without prior written permission. Enquiries should be addressed to the publishers. Notwithstanding the above, educational institutions
(including schools, independent colleges, universities and TAFEs) are granted permission to make copies of copyrighted works strictly for
educational purposes without explicit permission from ASPI and free of charge.

First published December 2021. ISSN 2209-9689 (online). ISSN 2209-9670 (print).
Coverimage: lllustration by Wes Mountain. ASPI ICPC and Wes Mountain allow this image to be republished under the Creative Commons

License Attribution-Share Alike. Users of the image should use the following sentence for image attribution: ‘lllustration by Wes Mountain,
commissioned by the Australian Strategic Policy Institute’s International Cyber Policy Centre.’

INTERNATIONAL . A
;\TURSATTRE%LIIQN CYBER POLICY No speaﬁcfundmgwas reFe\ved to
POLICY CENTRE f fund production of this report.

INSTITUTE



https://addaxis.ai/
http://www.aspi.org.au
mailto:icpc%40aspi.org.au?subject=
mailto:enquiries%40aspi.org.au?subject=
http://www.aspi.org.au
http://www.aspistrategist.org.au
http://facebook.com/ASPI.org
https://twitter.com/aspi_icpc

StopXinjiang
RUMOI'S

The CCP’s decentralised
disinformation campaign

Fergus Ryan, Ariel Bogle, Albert Zhang and Dr Jacob Wallis

Policy Brief
Report No. 54/2021

N /50 R



Contents

Introduction 3
Key takeaways 4
The Chinese party-state and influence campaigns 6
Methodology 8
The Twitter takedown data 9
Dataset 1: CNHU 12
Key points 12
Account creation 12
Engagement 13
Key themes and narratives 14
Thematic content 15
Content countering specific allegations made by foreign media and governments
about Xinjiang 18
Content by ‘friendly’ foreign diplomats, journalists and influencers 20
Key tactics 22
Dataset 2: CNCC 29
Key points 29
Account creation 29
Engagement 31
Key themes and narratives 31
Content targeting Mike Pompeo 33
Content targeting Covid-19 efforts in Xinjiang 34
Content targeting Central Asian countries 35
Key tactics 36
Conclusion 43
Appendix 45
Dataset 1 (CNHU) topline stats 45
Dataset 2 (CNCC) topline stats 48
Acronyms and abbreviations 51

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign



Introduction

This report analyses two Chinese state-linked networks seeking to influence discourse about Xinjiang
across platforms including Twitter and YouTube. This activity targeted the Chinese-speaking diaspora
as well as international audiences, sharing content in a variety of languages.

Both networks attempted to shape international perceptions about Xinjiang, among other themes.
Despite evidence to the contrary, the Chinese Communist Party (CCP) denies committing human rights
abuses in the region and has mounted multifaceted and multiplatform information campaigns to deny
accusations of forced labour, mass detention, surveillance, sterilisation, cultural erasure and alleged

genocide in the region. Those efforts have included using Western social media platforms to both
push back against and undermine media reports, research and Uyghurs’ testimony about Xinjiang,

as well as to promote alternative narratives.

In the datasets we examined, inauthentic and potentially automated accounts using a variety of image
and video content shared content aimed at rebutting the evidence of human rights violations against
the Uyghur population. Likewise, content was shared using fake Uyghur accounts and other shell
accounts promoting video ‘testimonials’ from Uyghurs talking about their happy lives in China.

Our analysis includes two datasets removed by Twitter:
« Dataset 1: Xinjiang Online’ (CNHU) consisted of 2,046 accounts and 31,269 tweets.
+ Dataset 2: ‘Changyu Culture’ (CNCC) consisted of 112 accounts and 35,924 tweets.

The networks showed indications of being linked by theme and tactics; however, neither achieved
significant organic engagement on Twitter overall—although there was notable interaction with the
accounts of CCP diplomats. There were signs of old accounts being repurposed, whether purchased
or stolen, and little attempt to craft authentic personas.

Twitter has attributed both datasets to the Chinese government, the latter dataset is specifically linked
to a company called Changyu Culture, which is connected to the Xinjiang provincial government. This
attribution was uncovered by ASPI ICPC in the report Strange bedfellows on Xinjiang: the CCP, fringe

media and US social media platforms.

—
=
" |
-

NV

[/ 4



https://www.aspi.org.au/report/uyghurs-sale
https://xjdp.aspi.org.au/explainers/exploring-xinjiangs-detention-facilities/
https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ad-aspi/2021-05/Activities-in-Xinjiang_Mapping-Chinas-Tech-Giants_Thematic-Snapshot.pdf
https://www.aspi.org.au/report/family-deplanning-birthrates-xinjiang
https://www.aspi.org.au/report/cultural-erasure
https://foreignpolicy.com/2021/04/15/xinjiang-uyghurs-intentional-genocide-china/
https://www.aspi.org.au/report/strange-bedfellows
https://www.aspi.org.au/report/trigger-warning
https://www.aspi.org.au/report/strange-bedfellows
https://www.aspi.org.au/report/strange-bedfellows

Key takeaways

Different strands of CCP online and offline information operations now interweave to create an
increasingly coordinated propaganda ecosystem made up of CCP officials, state and regional
media assets, outsourced influence-for-hire operators, social media influencers and covert
information operations.

The involvement of the CCP’s regional government in Xinjiang in international-facing disinformation
suggests that internal party incentive structures are driving devolved strands of information
operations activity.

The CCP deploys online disinformation campaigns to distract from international criticisms of its

policies and to attempt to reframe concepts such as human rights. It aligns the timing of those
campaigns to take advantage of moments of strategic opportunity in the information domain.

Notable features of these datasets include:

Flooding the zone: While the networks didn’t attract significant organic engagement, the volume
of material shared could potentially aim to ‘bury’ critical content on platforms such as YouTube.

Multiple languages: There was use of English and other non-Chinese languages to target audiences
in other countries, beyond the Chinese diaspora.

Promotion of ‘testimonials’ from Uyghurs: Both datasets, but particularly CNCC, shared video of
Uyghurs discussing their ‘happy’ lives in Xinjiang and rebutting allegations of human rights abuses.
Some of those videos have been linked to a production company connected to the Xinjiang
provincial government.

Promotion of Western social media influencer content: The CNHU network retweeted and shared

content from social media influencers that favoured CCP narratives on Xinjiang, including interviews
between influencers and state media journalists.

Interaction between network accounts and the accounts of CCP officials: While the networks didn’t
attract much organic engagement overall, there were some notable interactions with diplomats
and state officials. For example, 48% of all retweets by the CNHU network were of CCP state media
and diplomatic accounts.

Cross-platform activity: Both networks shared video from YouTube and Douyin (the Chinese

mainland version of TikTok), including tourism content about Xinjiang, as well as links to state
media articles.

Self-referential content creation: The networks promoted state media articles, tweets and other
content featuring material created as part of influence operations, including Uyghur ‘testimonial’
videos. Similarly, tweets and content featuring foreign journalists and officials discussing Xinjiang
were promoted as ‘organic’, but in some cases were likely to have been created as part of curated
state-backed tours of the region.

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign



Repurposed spam accounts: Accounts in the CNCC dataset tweeted about Korean television dramas
as well as sharing spam and porn material before tweeting Xinjiang content.

Potential use of automation: Accounts in both datasets showed signs of automation, including
coordinated posting activity, the use of four letter codes (in the CNHU dataset) and misused
hashtag symbols (in the CNCC dataset).

Persistent account building: ASPI'ICPC independently identified additional accounts on Twitter
and YouTube that exhibited similar behaviours to those in the two datasets, suggesting that
accounts continue to be built across platforms as others are suspended.

—
=
" |
-

NV

[/ 4




The Chinese party-state and influence
campaigns

The Chinese party-state continues to experiment with approaches to shape online political discourse,
particularly on those topics that have the potential to disrupt its strategic objectives. International

criticism of systematic abuses of human rights in the Xinjiang region is a topic about which the CCP
is acutely sensitive.

In the first half of 2020, ASPI ICPC analysis of large-scale information operations linked to the Chinese
state found a shift of focus towards US domestic issues, including the Black Lives Matter movement
and the death of George Floyd (predominantly targeting Chinese-language audiences). This was the

first marker of a shift in tactics since Twitter’s initial attribution of on-platform information operations
to the Chinese state in 2019. The party-state’s online information operations were moving on from
predominantly internal concerns and transitioning to assert the perception of moral equivalence
between the CCP’s domestic policies in Xinjiang and human rights issues in democratic states,
particularly the US. We see that effort to reframe international debate about human rights continuing
in these most recent datasets. This shift also highlighted that CCP information operations deployed
on US social media platforms could be increasingly entrepreneurial and agile in shifting focus to take
advantage of strategic opportunities in the information domain.

The previous datasets that Twitter has released publicly through its information operations archive
focused on a range of topics of broad interest to the CCP: the Hong Kong protests; the Taiwanese
presidential election; the party-state’s Covid-19 recovery and vaccine diplomacy; and exiled Chinese
businessman Guo Wengui and his relationship with former Trump White House chief strategist Steve
Bannon. The datasets that we examine in this report are more specifically focused on the situation

in Xinjiang and on attempts to showcase health and economic benefits of CCP policies to the Uyghur
population and other minority groups in the region while overlooking and denying evidence of mass

abuse. In both datasets, the emblematic #StopXinjiangRumors hashtag features prominently.

Traits in the data suggest that this operation may have been run at a more local level, including:
« the amplification of regional news media, as well as Chinese state media outlets

+ theinvolvement of the Xinjiang-based company Changyu Culture and its relationship with the
provincial government, which ASPI previously identified in Strange bedfellows on Xinjiang: the CCP,

fringe media and US social media platforms by linking social media channels to the company,

and the company to a Xinjiang regional government contract
« anongoing attempt to communicate through the appropriation of Uyghur voices

« the use of ready-made porn and Korean soap opera fan account networks on Twitter that were
likely to have been compromised, purchased or otherwise acquired, and then repurposed.

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign


https://www.aspi.org.au/report/retweeting-through-great-firewall
https://www.aspi.org.au/report/retweeting-through-great-firewall
https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2019/information_operations_directed_at_Hong_Kong
https://transparency.twitter.com/en/reports/information-operations.html
https://www.aspi.org.au/report/strange-bedfellows
https://www.aspi.org.au/report/strange-bedfellows

The CCPis a complex system, and directives from its elite set the direction for the party organs and

underlings to follow. Propaganda serves to mobilise and steer elements within the party structure,

as well as to calibrate the tone of domestic and international messaging. The party’s own incentive
structures may be a factor that helps us understand the potential regional origins of the propaganda
effort that we analyse in this report, and have identified previously. The China Media Project notes,

for example, that local party officials are assessed on the basis of their contribution to this

international communication work. It’s a contribution to building Beijing’s ‘discourse power’

—
=
" |
-

as well as showing obedience to Xi Jinping’s directions.

The data displays features of the online ecosystem that the party has been building to expand its
international influence. The networks that we analysed engaged consistently with Chinese state
media as well as with a number of stalwart pro-CCP influencers. One strand of activity within the data

}\ |

continues attempts to discredit the BBC that ASPI and Recorded Future have previously reported on,

but the real focus of this campaign is an effort to reframe political discourse about the concept of

human rights in Xinjiang.

The CNHU dataset, in particular, offers a series of rebuttals to international critiques of CCP policy in

[/

Xinjiang. As we've noted, the network was active on issues related to health, such as life expectancy
and population growth. CCP policies in the region are framed as counterterrorism responses as a way
of attempting to legitimise actions, while negative information and testimonies of abuse are simply
denied or not reported. The accounts also seek to promote benefits from CCP policies in Xinjiang,

such as offering education and vocational training. The BBC and former US Secretary of State Mike
Pompeo—the former having published reports about human rights abuses in the region, and the latter
having criticised the party’s policies in the region—feature in the data in negative terms. This external
focus on the BBC and Pompeo serves to reframe online discussion of Xinjiang and distract from the
evidence of systematic abuse. For the CCP, both entities are sources of external threat,

against which the party must mobilise.



https://merics.org/en/report/programming-china
https://www.aspi.org.au/report/strange-bedfellows
https://chinamediaproject.org/2021/06/02/powers-of-persuasion/
https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/china-s-counteroffensive-war-ideas
https://www.aspi.org.au/report/trigger-warning
https://www.recordedfuture.com/china-propaganda-targets-bbc-uk/

Methodology

This analysis uses a quantitative analysis of Twitter data as well as qualitative analysis of tweet content.
In addition, it examines independently identified accounts and content on Twitter, YouTube and
Douyin, among other platforms, that appear likely to be related to the network.

Both datasets include video media. That content was processed using SightGraph from AddAxis.
SightGraph is a suite of artificial-intelligence and machine-learning capabilities for analysing
inauthentic networks that disseminate disinformation. For this project, we used SightGraph to extract
and autotranslate multilingual transcripts from video content. This facilitated extended phases of

machine-learning-driven analysis to draw out ranked, meaningful linguistic data.

Likewise, images were processed using Yale Digital Humanities Laboratory’s PixPlot. PixPlot visualises a

large image collection within an interactive WebGL scene. Each image was processed with an Inception
convolutional neural network, trained on ImageNet 2012, and projected into a two-dimensional
manifold with the UMAP algorithm such that similar images appear proximate to one another.

The combination of image and video analysis provided an overview of the narrative themes emerging
from the media content related to the two Twitter datasets.

Twitter has identified the two datasets for quantitative analysis as being interlinked and associated via
a combination of technical and behavioural signals. ICPC doesn’t have direct access to that non-public
technical data. Twitter hasn’t released the methodology by which this dataset was selected,

and the dataset may not represent a complete picture of Chinese state-linked information operations
on Twitter.

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign


https://addaxis.ai/sightgragh
https://github.com/YaleDHLab/pix-plot

The Twitter takedown data

This report analyses the content summarised in Table 1.

Table 1: Twitter dataset summaries

Dataset 1: CNHU Dataset 2: CNCC
Accounts 2,046 112
Accounts with at least one tweet in dataset | 88% 93%
Tweets 31,269 35,924
% of retweets 9% 14%
% of tweets with links 35% 20%
% of tweets with media 41% 12%
% of tweets with hashtags 43% 23%
Images 12,400 1,640
Videos 422 734

In both datasets, most of the tweeting activity seeking to deny human rights abuses in Xinjiang
appears to have started around 2020. In the CNHU dataset, accounts appear to have been created
for the purpose of disseminating Xinjiang-related material and began tweeting in April 2019 before
ramping up activity in January 2021. That spike in activity aligns with the coordinated targeting of
efforts to discredit the BBC that ASP| has previously identified. While some accounts in the CNCC

dataset may have originally had a commercial utility, they were probably repurposed some time before

19 June 2020 (the date of the first tweet mentioning Xinjiang and Uyghurs in the dataset) and shifted to

posting Xinjiang-related content. Former Secretary of State Mike Pompeo gave his attention-grabbing

anti-CCP speech in July 2020, and criticism of him features significantly in both datasets.

Previous ASP| analysis identified Twitter spambot network activity in December 2019 to amplify articles
published by the CCP’s People’s Daily tabloid, the Global Times (figures 1 and 2). The articles that were
boosted denied the repression of Uyghurs in Xinjiang and attacked the credibility of individuals such as
Mike Pompeo and media organisations such as the New York Times. It isn’t clear whether that network

was connected to the CNHU and CNCC datasets, but similar behaviours were identified.

—
=
" |
-

NV

I/ 4



https://www.aspi.org.au/report/trigger-warning
https://www.afr.com/world/north-america/pompeo-unleashes-on-china-urges-west-to-change-the-communist-party-20200724-p55ezn
https://www.afr.com/world/north-america/pompeo-unleashes-on-china-urges-west-to-change-the-communist-party-20200724-p55ezn
https://twitter.com/elisethoma5/status/1199150608671887360

Figure 1: Tweets per month, coloured by tweet language, in CNHU dataset

Tweet language [ Chinese M English M Japanese [ Other N,

6,000-

4,000-

2,000-

Total tweets per month

Jul 2019 Jan 2020 Jul 2020 Jan 2021

Figure 2: Tweets per month, coloured by tweet language, in CNCC dataset

[l Chinese B French B Korean M NA
Tweet language I English B Indonesian [ Other

2,000-
1,500-
1,000-

500-

Total tweets per month

0
Jan 2012  Jan 2014  Jan 2016  Jan 2018  Jan 2020

10

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign



An overview of the tweet text in both datasets shows that topics such as ‘Xinjiang’, ‘BBC’, ‘Pompeo’
and ‘Uyghur’ were common to both campaigns (Figure 3). While there were some tweets mentioning
‘Hong Kong’, specifically about the Covid-19 response in that region, this report focuses on content
targeting Xinjiang-related issues.

Figure 3: Topic summary of tweet text posted between December 2019 and May 2021

Dabssetl CrRIru

Xinjlang
#5topXinjlangRumors
Pompao

Uyighur

Human Rights

China

Hong Kong

BBC
Other — T

Topics

Xinjiang
#StopXinjiangRumors
Pompeo

Liyghur

Human Rights

China

Hong Kong

BEC

Other

Q Q Q o ~
"I_F'EIF'I"' E‘{ 1__':;1' -]F.ﬂ" -1':.}1 -E_‘:_‘lq"
W

e

In early 2021, the #StopXinjiangRumors hashtag was boosted by both networks. Accounts in the
CNHU dataset were the first to use the hashtag, and many accounts potentially mistakenly used
double hashtags (‘##StopXinjiangRumors’). Accounts in the CNCC dataset that were batch created in
February 2021 appear to have posted tweets using the hashtag and tagged ‘Pompeo’ following the
tweets posted by accounts in the CNHU dataset. The use of the hashtags may be coincidental, but

the similarity of timing and narratives suggests some degree of coordination. #StopXinjiangRumors
continues to be a hashtag on Twitter (as well as YouTube and Facebook).

The rest of this report presents the key insights from the two datasets in detail.




Dataset 1: CNHU

Key points

Nearly one in every two tweets (41%) contained either an image or a video. There were in total
12,400 images and 466 videos in the CNHU dataset.

This video and image content was aimed broadly at pushing back against allegations of human
rights abuses in Xinjiang, particularly by presenting video footage of ‘happy’ Uyghurs participating

in vocational training in Xinjiang, as well as screenshots of state media and government events
promoting this content.

The network promoted phrases commonly used in CCP propaganda about Xinjiang, such as
‘Xinjiang is a wonderful land’ (Fr 8 2 MFH173) —the eighth most retweeted hashtag in the
CNHU dataset.

In total, 48% (1,308) of all retweets by the network were of CCP state media and diplomatic
accounts. The Global Times News account was the most retweeted (287), followed by the account
of Ministry of Foreign Affairs (MOFA) spokesperson Hua Chunying (fE&%) (108).

While the network shared links to state media, YouTube and Facebook, many videos shared in
the CNHU dataset appeared to have originated from Douyin.

The network worked to promote state media. Of all the tweets, 35% had links to external
websites—mostly to Chinese state media outlets such as the China Daily, the China Global
Television Network (CGTN) and the Global Times.

The network showed potential indicators of automation, including coordinated posting, the
appearance of randomised four-letter digit codes in some tweets, and watermarked images.
The network tweeted and shared content in a variety of languages, including using Arabic
and French hashtags, suggesting that it was targeting a broad audience.

12

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign



Account creation

Most accounts in the network were created in 2020, and there was evidence of bulk account creation.
On 11 March, 12 March and 31 March 2020, for example, 193, 433 and 249 accounts were created,
respectively (Figure 4). Only four accounts had the account language set to simplified Chinese,

asis used in mainland China. The rest (2,042 accounts) had their account language set to English.

Figure 4: CNHU account creation dates

: Account |ar|gl._lage Chinese (Simplified) . Enaglish

)

c

:

= 750-

Q

o

-

@ 500-

i’

©

Q

o

n 250

)

e

o -l..-_
§ 0 = . pr—

< Jul 2019  Jan 2020  Jul 2020  Jan 2021

Overall, there appears to be little attempt at authentic persona creation by accounts in the network.
In the dataset, no users had a self-reported location, and only 26 accounts had profile descriptions.
Three hundred and seventy-seven users had user display names with largely Chinese characters,

and at least 847 users had user display names with whole or partial Western names with an uppercase
first letter, such as ‘Anna’, ‘Vincent’ or Jonathan’.

Engagement

Overall, the network had low engagement: of all the accounts, 97% had fewer than five followers,
and 73% of accounts had zero followers. Likewise, 98% of tweets had both zero likes and
zero retweets.

However, accounts that had tweets with the most likes in this dataset were boosted by CCP diplomats.
The verified account of Cao Yi (B%%), a CCP diplomat posted in Lebanon, posted a tweet on 17 January
2021 recommending that users interested in Xinjiang follow a list of Twitter accounts (Figure 5). That
included @fred_zona, which is an account included in the CNHU Twitter dataset. (Note that Cao Yi’s
Twitter account doesn’t have a state-affiliated label). Looking for mentions of @fred_zona using the
Twitter search function shows that Cao Yi boosted this account at least 10 times. According to the
archives in the Hamilton 2.0 dashboard, Zhang Heging (5A175), the Cultural Counsellor at the

Chinese embassy in Pakistan, also retweeted content from @fred_zona’s account.

)

[/ a


https://archive.vn/xbQho
https://securingdemocracy.gmfus.org/asd-social-data-search/?q=fred_zona&product=product+eq+%27Hamilton%27&start-date=2019-01-01&end-date=2021-09-16

Figure 5: Cao Yi (%%), a CCP diplomat posted in Lebanon, tagging @fred_zona, which is an account in dataset 1 (CNHU)
|I! 30 CAD Y1 puwg 3l O

Many friends are interested in 5 . Here
are some local people’s accounts sharing their daily life:

@AndrePa95172130

WilE, ¥R, e, #hF.

Source: Twitter.

State officials recommending such accounts may aim to provide legitimacy and a wider audience for
those accounts. In addition to the @fred_zona account, three of the 10 accounts recommended by

Cao Yion 17 January have since been suspended by Twitter: @XinjiangLiuXM2, @LeonaBenjamin18
and @Whitfie54169831. Those three accounts don’t appear in either of the datasets we examined.
However, screenshots of the accounts provide an indication of some of the personas being used to

boost positive content about Xinjiang as well as engagement with those accounts by CCP officials.

Overall, these accounts presented as locals from Xinjiang and were repeatedly boosted by official
CCP accounts on Twitter.

Key themes and narratives

The CNHU network shared a range of content aimed broadly at pushing back against allegations

and evidence of human rights abuses in Xinjiang, often in three overarching categories:

« content that aimed to reframe the conversation by presenting video footage of ‘happy’ Uyghurs

participating in vocational training in Xinjiang, as well as state media and government events
promoting that content

« content that aimed to counter specific allegations made by foreign media, researchers and

governments about Xinjiang, focusing on the foreign individuals or entities, not the abuses in
Xinjiang

« content created by third parties—including foreign diplomats, journalists and visitors—that was
presented as organic but that may have been created as part of curated state-sponsored events

ortours.

14

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign


https://archive.vn/xbQho
https://archive.ph/tNrmF
https://archive.ph/tNrmF

Thematic content

‘Peaceful and happy lives’ in Xinjiang

Content shared by the network promoted stories about Uyghurs living ‘peaceful and happy lives..
In total, more than 1,000 screenshots of China Daily articles on this theme were shared. For example,
one screenshot was of a China Daily article about a video series depicting ‘graduates’ from what

Chinese officials describe as ‘vocational education and training centres’ in the region. According

—
=
" |
-

to the article, at least 100 trainees were part of the video series, and it identifies the company that

made the videos: ‘Damei Xinjiang” and its founding partner, Meng Chao. Another China Daily article

screenshot, potentially about the same video series, was framed instead as a story about how China’s
counterterrorism measures ‘protect human rights’ in Xinjiang (Figure 6). The network also shared

imagery depicting people from the Xinjiang region dancing and in traditional dress.

NV

Figure 6: Two tweets in the CNHU dataset

4

=T . = 12 m
e
RETEAN] O fsr peceridl S TRET) Al NN iomia g JLre FRoa

g el i e ST e rerwan BT

[/

CHINAT ALY 28:8 e

SEvrt Vidkiod depien peioed il aml kappy lives msonith Ximpang

I o w

migry i i
g

T rmwin =T

Cmrr

R R F el S DO - WO T PR s B DR Rl § TR
g Bl V] e VoSl i) B s ch§TE

TipaoH coTmal PG [

* . an

Xinjiang s cousier-terrorisim measure prodect laman righes



https://archive.ph/wip/bo7An
https://archive.ph/wip/YmGaM

‘Testimonials’ and Xinjiang press conferences

Video ‘testimonials’ from Uyghurs talking about their happy lives in China were a key feature of more

than 55 press conferences on ‘Xinjiang-related matters’ that have been held in Urimgi and Beijing
since 3 January 2020. This suggests that this style of content is seen as integral to challenging critical

narratives about the treatment of people in the region. The press conferences, which are organised by

the Information Office of the People’s Government of Xinjiang Uyghur Autonomous Region (Fig 45
REVAX ARBEHFEIMAZE), regularly feature Uyghurs who talk about their happy lives, as well as

senior officials such as Chen Quanguo (BRZE), who is the CCP chief of Xinjiang, and Xu Guixiang (£R 52

#8), who is the deputy director of the Xinjiang Propaganda Department (Figure 7).

Figure 7: Avideo testimonial playing at a press conference

Source: ChinaXinjiang.cn.

Senior CCP officials such as Chen and Xu have made frequent use of the press conferences as a
platform to push back on any scrutiny from foreign governments or media about the human rights

situation in Xinjiang. At one such press conference on 10 February 2021, Xu Guixiang took aim at the

BBC for what he called “falsifying and deliberately creating troubles on Xinjiang-related issues’.

The press conferences have also been used by the Xinjiang Propaganda Department to deny claims by
overseas Uyghur advocacy groups that certain individual Uyghurs are incarcerated in the region.

Similar press conferences have been held by China’s Foreign Ministry in a number of countries during
2021.0On 7 April 2021, the Chinese embassy in Canberra held a press conference at which journalists

were shown a series of five propaganda videos titled ‘Xinjiang is a Wonderful Land’. ‘Xinjiang is a
Wonderful Land’ (FT582 MEFHITT ) is the eighth most retweeted hashtag in the CNHU dataset and
is a frequently used phrase in CCP propaganda about the region.

16

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign


http://www.chinaxinjiang.cn/zhuanti/2021/2/2/
http://www.chinaxinjiang.cn/zhuanti/2021/2/2/
http://www.chinaxinjiang.cn/
https://www.fmprc.gov.cn/ce/cgbrsb/chn/zt/chinaxinjiang/t1876179.htm
https://www.rfa.org/english/news/uyghur/database-02112021174942.html
https://www.rfa.org/english/news/uyghur/database-02112021174942.html
https://www.abc.net.au/news/2021-04-07/uyghur-leaders-call-china-atrocities-genocide-xinjiang/100053014

Promotion of state media documentary content about Xinjiang

The network promoted specific media about Xinjiang created by state media outlets, including on how

the region handled the Covid-19 pandemic. For example, one image titled ‘Urumai’s Battle Against the
Epidemic’ was shared more than 400 times. This was a screenshot from a documentary with a CGTN
watermark, which was promoted by state media and government organisations, about how the city of
Urimaqi dealt with the pandemic. Accounts promoted the documentary by linking to CGTN's YouTube

account and the outlet’s website. Accounts also boosted a tweet promoting the clip from the Twitter
account of the State Council Information Office of China at least 187 times (Figure 8).

Figure 8: China State Council Information Office tweet (left) and image shared in the CNHU dataset

China SO0
B P

e Ching govornment cogarzation

}\\ | @)} \f‘

4

#lUrumgi's battle against COVID-19 epidemic.,

A documentary filmmaker captured the daily lives of
locals in the capital city of #Xinjlang during thase
tumultuous times.

youtu. be/D5yP-3-51zc

[/

g ™ '
! i -
K ll'-_ + & g

R

" JURUMQI'S BATTLE! " “d— =
. o -
AGAINST THE Equ_Elm :

£:11 P8I - fam 16, 2021 - Twitter Web App

A Botwawis 182 Ouote Tweets 18 Eiker

%o
b, gL |
“2URUMQI'S BATTLE*

nad

LY . oy B
~  AGAINST THE EPIDEMIGES== s

¥

= j A

Source: @chinascio, Twitter.



https://archive.ph/eH4eb
https://archive.ph/eH4eb
https://archive.ph/dFpdu
https://archive.ph/YOgkr
https://archive.ph/YOgkr

Content countering specific allegations made by foreign media and governments
about Xinjiang

The network was responsive to global developments about Xinjiang, sharing content aimed at
countering news reports about human rights abuses and sanctions against CCP officials. To illustrate
this trend, we’ve chosen a number of case studies.

Targeting of the BBC

A small amount of content targeted the BBC over its reporting on Xinjiang. An image claiming that

the BBC reports on China with a ‘biased lens’ (with variations of the four-letter code; see ‘Key tactics’
on page 22) was shared at least 20 times (Figure 9). In early 2021, ASPI ICPC identified an information
campaign targeting the BBC following its report on 2 February 2021 of allegations of systematic rape

in Xinjiang’s internment camps and the decision by Ofcom (the British broadcasting regulator) on
4 February 2021 to withdraw the UK broadcast licence of CGTN.

Figure 9: Tweet in the CNHU dataset targeting the BBC

Tapwtd: | TTZRFLIHITINTSE ke Retvesal: FAL 0T
TaEat [Inguage: En

Liber desplay name nend

Tamad baot:

Some individuals in MW Ching's #xinjiang Uygur Aulonomous Reglon
plan o sue @EBBC for producing and spreading rumors on Xinjiang
Issues CCFO hitps: 1. Cco'ERZVVOIEHG

Postad: 2071.03-18 13:35. 00 CHenC: Teiler Web App
0 lime=z, O madweonta, Sqaoiss Graplos

Hashiags; [Mirdiang]

lris: ]

Padia

Bag .repurl:s China with
BIASED

Reacting to Xinjiang-related government sanctions

The network reacted to sanctions and action taken by foreign governments related to Xinjiang.
On 22 March 2021, for example, the Canadian Government imposed sanctions against four officials and
one entity ‘based on their participation in gross and systematic human rights violations in the Xinjiang

18

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign


https://www.aspi.org.au/report/trigger-warning
https://www.aspi.org.au/report/trigger-warning
https://www.canada.ca/en/global-affairs/news/2021/03/canada-joins-international-partners-in-imposing-new-sanctions-in-response-to-human-rights-violations-in-xinjiang.html

Uyghur Autonomous Region’, alongside the US and the UK. On 25 March 2021, the network tweeted
links to and screenshots of Tianshannet’s ‘Solemn Statement by the People’s Government of Xinjiang

Uyghur Autonomous Region on Unreasonable Sanctions from the US, the UK and Canada’ (Figure 10).
Tianshannet (KLLIM) is the official state news website in Xinjiang. Two of the top 10 most shared URLs
in this dataset were articles containing statements from the Xinjiang Government and its top officials
who were sanctioned by the US, Europe, the UK and Canada on 22 March 2021. Both of those articles
were published in Tianshannet (see box). Similarly, screenshots and links to a China News Service

—
=
" |
-

article, ‘China announces sanctions on British individuals, entities’, were shared 39 times on
26 March 2021.

Figure 10: Screenshot shared by the network

N

Solemn Statement by the People’s Governmment of Xinjiang Usgnr Antonomons
Region on Unreasonabile Sanctions Troos the U5, the UE and Canada

-

[

1

i

e

3

-

'
/

T Thes baretul m higz=ardy beearhes rpermnondl Lew aid s o O Gr ) TR Dol gk grosshintarierss (6 Oy iniamal sffais wheek fal
wxpron e doppeable arton azd melicous bt o dii oo e skl ead deolepomat of g, Knemg, T Avtnmezun Regse sxpresoes b s

posestion e streng sordemrntion o thas?

China announces sanctions on British individuals, entities

= 0 Comment(s) L Print @ E-mail

Adjust font size:

BEIJIMG, March 26 (Xinhua) — China on Friday announced sanctions on relevant British
individuals and entities, saying Britain's recent moves of imposing unilateral sanctions on relevant
Chinese individuals and entity concerning so-called Xinjiang issue grossly interfered in China's
internal affairs. Enditem

Tianshannet

Tianshannet (KLLIM) is sponsored by the Propaganda Department of the Party Committee

of Xinjiang Uyghur Autonomous Region (#Tig2 4tE/REVAX TZEZEEEED), supervised by the
Information Office of the People’s Government of Xinjiang Uyghur Autonomous Region (#7524
S/REBX ARBAHEZIAZ) and hosted by the Internet News Centre of Xinjiang Uyghur
Autonomous Region (FriZ4E & /REAX A BXMFTEISP L)), according to its website. It publishes

Xinjiang news from various outlets in the region, such as Xinjiang Daily and Xinjiang Economic News,

in Chinese, Russian, Uyghur, English, Kazakh and other languages.

The portal describes itself as a ‘key news and propaganda website’ that ‘plays an active role as

the ‘gateway to Xinjiang and China’s external propaganda’. Since 3 January 2020, the Information
Office of the People’s Government of Xinjiang Uyghur Autonomous Region has held a series of press
conferences on ‘Xinjiang-related issues’ in Urimgi and Beijing. Coverage of the press conferences
(of which there have been 55 at the time of publication) includes articles, photos and transcripts

that have been produced by Tianshannet.



https://archive.md/wip/WHBTp
https://archive.md/wip/WHBTp
https://archive.md/wip/eae1N
https://archive.md/wip/eae1N
https://web.archive.org/web/20180208150900/http://www.ts.cn/content/2007-05/15/content_1863555.htm

Content by ‘friendly’ foreign diplomats, journalists and influencers

The network promoted social media posts and state media content that sought to highlight visits to
and positive commentary about Xinjiang by foreign officials and journalists. While that content was
often presented as ‘organic’, the presence of these third parties may have been facilitated by trips to
Xinjiang run by state media. We’ve chosen a number of examples below to illustrate this tactic.

Content by Pakistani officials and journalists

Some accounts in the network boosted content that presented positive depictions of Xinjiang from a
Pakistani perspective. The verified Twitter account of Pakistan’s ambassador to China, Moin ul Haque,
was retweeted at least 30 times when the account posted about visiting Xinjiang (Figure 11).

The ambassador visited Xinjiang in March, according to CGTN, and appeared a number of times on
Chinese state media talking about his experience, including as part of a roundtable on Xinjiang with
CGTN anchor Liu Xin, who is also tagged in the tweet.

Figure 11: Tweets retweeted by the network

"I" Pablailari Taiig
ks om Ty

. 1 N M Spnakars say MUsims in Knjiang Province sgging ful
ralightus, athnic Aghts

Yoalng @nfnng - & e ol dissne people, cul e
ard |srdleemzen:

“rdia Pt B dpes o] i Pabdtand [ig ot

Fugewoh Pl Ty i i s (] Eniang Wi ok s omn@pgr
AR e e Firam s il i o Vot iln® By Wb B
1amir e (L T CRS] PTRRE s P

O b Ve L - L e A

Source: @PakAmbChina, Twitter; @ePakistanToday, Twitter.

The network also shared an interview on the People’s Daily website with Pakistani journalist
Muhammad Asghar almost 40 times. In the interview, Asghar said he visited ‘training centres’,
denying they were ‘re-education camps”.

The training centre has helped people integrate into society, making them useful citizens, offering
them a promising future and better lives. What is wrong with that? The idea is marvellous, and it’s
truly to the benefit of the Uyghurs.

A China Daily article, describing a trip to Xinjiang organised by the state media outlet, included an
image of Asghar as a participant. It’s unclear whether the comments were made as part of that trip.

A Global Times article claimed that Asghar ‘visited the training centers in Xinjiang’ in January 2021.

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign


https://archive.ph/TsrJw
https://www.prnewswire.com/news-releases/cgtn-lets-talk-xinjiang-liu-xin-speaks-to-three-ambassadors-to-china-301279134.html
https://archive.md/wip/Csbl6
https://archive.ph/FWM59
https://archive.ph/03NSJ
https://archive.ph/wip/XkmHW
https://archive.ph/3tZyK
https://archive.ph/KKjcS

Notably, accounts also shared articles from news outlet Pakistan Today, including one that claimed

allegations of human rights abuses in Xinjiang were part of a ‘propaganda campaign’. Accounts also
retweeted the @ePakistanToday account when it shared an article titled ‘China’s role in development
of Xinjiang Muslims’.

Content by Western influencers

A range of social media influencers from countries including the UK and Australia, some of whom live
in China, had their content promoted by the network. For example, a YouTube video by a British man
(‘Barrie’) pushing back on BBC reporting about Xinjiang was among the network’s top 20 most shared
URLs. Similarly, the Twitter account of a British-Australian man, Jerry Grey, was retweeted and tagged
more than 40 times. A clip of his interview with CGTN reporter Li Jingjing, in which he discusses seeing
mosques in Xinjiang, was also shared by the network (Figure 12). Likewise, the Twitter account of
influencer Carl Zha, who has made content denying the existence of forced labour in Xinjiang,

among other claims, was mentioned almost 60 times (Figure 13).

Figure 12: Avideo of Jerry Grey and CGTN reporter Li Jingjing



https://archive.pakistantoday.com.pk/2020/07/09/propaganda-about-coercive-family-planning-against-uyghurs/
https://archive.ph/03NSJ
https://archive.ph/wip/vB5yS

Figure 13: A Carl Zha tweet retweeted by the network

Carl Zhay

Blaiha

U5 palitician and Western MSM started new round of
campaign accusing China wusing millions of #LUyghur
slaves to work on #Xinjieng cotton "plantations”.
Reports source none other than Adrian Zenz, originator
of million Uyghurs in concentration camp story, A
thread debunking £anz

Raikacla Tlails #

China's ‘tainted” cotton

A4 e ¢ 16 Do 2020« Twitoar Web Spp

Key tactics

Overall, the tactics deployed by the network in the CNHU dataset attempted to support the CCP’s
online propaganda ecosystem by artificially amplifying the reach of CCP state media content via links,
retweets and sharing of media. The CNHU network was probably seeking to direct audiences off

Twitter and onto Chinese state media websites and official YouTube channels. Evidence of coordination
in this dataset indicates that automation tools may have been used.

The following tactics used by the network in the CNHU dataset are discussed in this report:

potential use of automation

repeated sharing of images

sharing of images with grey watermarks

the sharing of videos, including links to YouTube or directly uploaded to Twitter
retweeting of CCP state media, diplomats and pro-CCP influencers

linking to CCP state media content on other platforms

use of hashtags in multiple languages.

22

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign



Potential use of automation

Prior to around January 2020, when this network began sharing Xinjiang-related content, network
activity largely included tweets with aphorisms such as ‘Experience is the mother of wisdom’.

They also included a variety of pictures such as anime characters and landscapes, often including

a watermark (which we discuss in more detail on page 25). This could be an indication of testing
automation systems or an attempt to build follower numbers. For example, around 700 tweets in the
CNHU dataset ended with randomised four-letter digit codes (see Figure 14). In another example of
unusual activity, more than 300 tweets tagged the account @fuck_next. This could also indicate a
testing method for automation tools. The account @fuck_next is still live and shows no activity at the
time of writing.

Figure 14: Tweet with randomised four-letter digit code at the end of the tweet; the link at the end of the tweet is a URL
for the image displayed

Tesgatic 13706 813100551 TI80 I Ratwaes: FALSE
Tesa L S guisdw. L
LUnmr dinplsy nares: Fars

Tisgge g N1
#xinjiang -relatad issues ara not Bhumanrights ssuas, bul aboul

countarnng vialant terrorism, radicalizaticn&amp separatizm, The joint
statement made by Cuba on behalf of 64 countries &t
EUMHumanRightsCouncil to support China shows which side enjoys the
support of peopke, 1XFMN htps ool TIERSpXVIE

Pl AN 70010 TSN D G P 8 A
| B T mpeds Sigquerdes, el ies
Hapege: PN fang wumarvigris - LUr-om g el ooncin]

LU |
Meda

Accounts that were created on the same date tended to have similar posting patterns and behaviours.
For example, accounts that were created before 3 April 2020 tended to tweet on the same dates and in
the same language. Days of activity that displayed indications of coordination included 14 April 2020,
26 June 2020, 30 July 2020, 20 October 2020 and 19 November 2020.

Tweets posted on those days usually had images with grey watermarks (see discussion of watermarks
on page 25) or posted aphorisms in both English and simplified Chinese. These collections of tweets
were usually posted in batches within hours of one another.

—
——
" |
.

NV

I/ 4




Coordinated image sharing

As in previous CCP state-linked information operations on Twitter, coordinated posting and reposting
of images was a key tactic found in this dataset. Of all the tweets in CNHU the dataset, nearly one in
two (41%) tweets contained either an image or a video, and there were in total 12,400 images and 466

videos in the dataset. Previous ASPI analysis and academic research have highlighted the necessity of

analysing media content in the study of Chinese state-led propaganda (see the Appendix to this report
for our novel approach to automated image analysis).

Using Yale Digital Humanities Laboratory’s PixPlot, Figurel5 displays all images in the CNHU dataset,
including profile pictures, profile banners and media associated with tweets.

Figure 15: All 12,400 images in the CNHU dataset, processed by PixPlot

EERT m:
bl Lot
=
A
— === -
e B
s LLE I
5 =] " ™
3 o - 1
- . eak & -
| B — = | -— -
1' = - i T
i YT NS - L
v ] o I
X I
: LE= k
=
-~ =
e
" A EELE
it
B  na
- ..
== "
-
= | =3
¥ =8 L
i i ) R Rl Ll f
o |
| o -
i | I
2ED - || =1 =
&I.I. i i -
- ] -
L
: it
x -
=]
X
T

e

24

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign


https://www.aspi.org.au/report/retweeting-through-great-firewall
https://www.aspi.org.au/report/retweeting-through-great-firewall
https://link.springer.com/article/10.1007/s42001-020-00091-8

Along the left-hand side of the figure, screenshots of China Daily articles (white squares) and
screenshots of a clip from the Twitter account of China’s State Council Information Office (green
squares in top left-hand corner) can be seen. See ‘Key themes and narratives’ on page 14 for content
analysis of these images.

Use of watermarks

Further investigation of repeatedly shared images revealed that those images tended to have visible
grey watermarks composed of letters and numbers (Figure 16). The reason for these watermarks
remains unclear, but, given that they often appeared to be the handle of the account sharing the
graphic, there are a number of possibilities: the images could be watermarked by the operators of
this network to aid in asset distribution; similarly, they could be potential markers of automation.

Figure 16: Screenshots of a sample of China Daily articles in the CNHU dataset; these articles were shared at least 1,046
times with different variations of watermarks

Similar watermarks were also observed in the network identified in ASPI’s Strange bedfellows on

Xinjiang report. Further examples of this tactic can be found in Appendix 3 of that report.

Videos

Videos weren’t as prevalent as images in the CNHU network, but some videos were repeatedly shared.
For example, one video (Figure 17) featuring a blue T REFTE2 X’ (Take you to Xinjiang) banner

and following a male supposedly travelling through Xinjiang was shared 47 times with the hashtags

#Xinjiang, #3582 NMFHN TS (Xinjiang is a wonderful land) and # abaiss (Xinjiang) in the CNHU dataset.

—
=
" |
-

NV

I/ 4


https://www.aspi.org.au/report/strange-bedfellows
https://www.aspi.org.au/report/strange-bedfellows

Figure 17: Video featuring a blue ‘t5 {REIH58 2’ (Take you to Xinjiang) banner (left) and all videos in CNHU dataset
(right)

Cal Tl g

Many videos shared in the CNHU dataset appeared to have originated from Douyin (the Chinese
mainland version of TikTok) and have the Douyin/TikTok logo in the top left corner of the video

(Figure 18). Those videos feature mostly Uyghur women and were posted with the hashtags #1522
MNEFHTT (Xinjiang is a wonderful place), #5152 (Xinjiang) and #&baid (Xinjiang). Taking domestically
produced content such as Douyin videos and disseminating it to foreign audiences is a common tactic
used in CCP propaganda efforts. CCP diplomats on Twitter have previously shared other Douyin videos
to achieve similar goals and to deny human rights abuses in Xinjiang.

Figure 18: Sample of Douyin videos in CNHU dataset

26

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign


https://twitter.com/zlj517/status/1427635978202669063?s=20

There were 163 videos from which AddAxis’s SightGraph could extract and autotranslate multilingual
transcripts. This provided a sample of linguistic textual data that could be analysed quantitatively and
provide leads for further qualitative analysis.

The most frequently used words and phrases in the transcripts were associated with content about
Xinjiang and the CCP’s Covid-19 response. Common words included ‘Wuhan’, ‘China’ and ‘people’.
Analysis was conducted on multiple combinations of words, but the most interesting phrase found
was ‘they don’t appear to’, which was the most frequently used phrase composed of four words.

This phrase and other phrases in the top 15 most frequent four-word phrases appeared to be extracts
from an interview with Jerry Grey and CGTN reporter Li Jingjing (see page 21), suggesting that this
video was frequently shared.

Since transcripts were provided for only a sample of videos in the CNHU dataset, the frequencies of
translated phrases provided below don’t necessarily reflect the content distribution of all the videos.
However, the figures support the hypothesis that one aspect of the network was seeking to shape
perceptions of CCP policies and Uyghur livelihoods in Xinjiang.

Retweets of CCP state media and diplomats

In total, 48% (1,308) of all retweets by the network were of CCP state media and diplomatic accounts
(the top 20 retweeted CCP accounts are labelled in the retweet diagram in Figure 19). The Global
Times News account was the most retweeted (287), followed by the account of MOFA spokesperson
Hua Chunying (fE&=) (108). The plot shows a subset of a retweet network; orange circles represent
Chinese state media and diplomats, and blue circles represent accounts in the CNHU dataset. Circles
are sized by the number of times the account was retweeted by another account. Accounts closer
together tended to retweet the same accounts.

Figure 19: Retweet subnetwork of accounts amplifying CCP state media and diplomats’ tweets

MF Ch na chma‘ﬁfgrn ’
. XHN RN
, AN x Pl N\ _.
ChEﬂESGETnthK \" ﬂlg .. .;'II:_'E::‘"-*-' “Afrh 5 .
¥ ; NEWS
CGCHJN&_CP'F E,chﬁﬁnéw?‘t i sﬁkegﬁb‘rsonCHN

i e _| by 1.. I. .- :._ _:. -

Spokes e‘gﬂn_. 7 : ’Qﬁai _:__':
PuebloEn -'eé’ chmrlt f{% 2
Chma“z‘ﬁsé . Q ¥

, : 1t spanc
"o zhan hgq?félre Pe n< L

I1b|}|ar|2“-'

—
——
" |
.

NV

I/ 4



Another two accounts, with the handles @MwebUyhn and @MpuKoy, displayed similar retweeting
behaviour. Those two accounts tended to retweet Twitter personalities, YouTube influencers and
writers for fringe media outlets that have published views that support the Chinese Government.

The retweeted accounts include those of a variety of journalists and pundits who have shared content
that aligns with the CCP’s position on Xinjiang: ChinaBazzar, Tom Fowdy, Qiao Collective, Carl Zha,
Jerry Grey, Daniel Dumbril, Ajit Singh and Benjamin Norton. In turn, the two accounts were also

amplified by Chinese state diplomats (see ‘Engagement’ on page 13).

Links to Chinese state media websites and accounts

In addition to boosting CCP and state media Twitter posts, accounts in the CNHU network probably
sought to direct audiences off Twitter and onto Chinese state media websites and official YouTube
channels. Of all the tweets, 35% had links to external websites, mostly to Chinese state media outlets
such as the China Daily, CGTN and the Global Times (Figure 20). YouTube was the third most shared
domain in the dataset, and those links were mostly to videos posted by official Chinese state media
YouTube channels.

Figure 20: Wordcloud of the domains shared by tweets in the CNHU dataset, sized in proportion to the frequency of the
domain shared

L I LT T i it

e

= ST IET By

ok g [Sr—— ——
" swzzads == L B R T LR AR M [erppr— :....
R P — TR T T LR e
] .r“r T-. .."_I-'._-_ tmpregov.cr {hlﬁﬂdﬂll}'.{l'_‘lﬁ"-.l:n :.':::"I I.I-l St
AR S R g ST SRR DS g|{.‘|baftil'l"lll?5.l:ﬂ 2 2 B s e
L BT T I L I 2 e E.IT'I.I:hIf"Ia .':}l"l:_l -cn . T ’

=zz- regional.chinadaily.com.cn &7
S seesesn news.cgtn.com YT TR
T ”F youtube.com china.org.cn  eees..

e sy PWITERI.COM  cinhusnarcom = vesen amm
! — ] englight&_{n BCNs.CnN - .. Ll —

el S e ] [Ty o T

e Ea S e francascgtncom

- faga mn g ok gagn mnes

R - R EROpE.CA

i Bt T THT NP = T - [CRE R e e LT
m— I ETAEETRRR LR e 18 LR |0 A o ) e —

ST ¢t "

=iyl b i

ke S g mEm Ry
T ey = A [ QU PR

tErEmEE e

Hashtags

Hashtags used by the network were in a variety of languages, indicating an attempt to target
international audiences. For example, the hashtag #MonCarnetDeRouteAuXinjiang was used almost
80 times by the network. It appears to refer to a show about Xinjiang featuring journalist Olivier
Grandjean, whom CGTN describes as ‘Special Advisor and Host, CGTN French Department’. Likewise,

content was promoted in Arabic: the hashtag &lkaaisd (Xinjiang) was used 190 times. See the Appendix
to this report for the top 20 most used hashtags in the CNHU dataset.

28

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign


https://archive.ph/QYM6r
https://news.cgtn.com/news/2021-01-08/A-trip-to-Xinjiang-with-a-French-traveler-WSTsyhEwYE/index.html

Dataset 2: CNCC

Key points

The CNCC dataset contained a considerable amount of repurposed spam and porn accounts,
as well as content linked to Korean music and television.

While there was a small amount of content about Hong Kong and other issues, most of the

non-spam content related to Xinjiang. Much of that content sought to present ‘testimonials’
from Uyghurs talking about their happy lives in China.

Some of this content may be linked to a company called Changyu Culture, which is connected

to the Xinjiang provincial government and was funded to create videos depicting Uyghurs as
supportive of the Chinese Government’s policies in Xinjiang.

The network had a particular focus on former US Secretary of State Mike Pompeo: @3 il 2
or @Pompeo’ appears 438 times in the dataset. Likewise, video content shared by the network
referenced Pompeo 386 times.

Account creation

Most accounts in the CNCC network were created in 2021, and there was evidence of bulk account

creation in batches (Figure 21). Some accounts were created earlier than 2020, and the content of

their tweets during that period suggested that they had a commercial or spamming purpose.

Figure 21: CNCC account creation dates

Accounts created per month

Account language Chinese (Simplified) . Chinese (Traditional) . English

75-

0 | .

Jan 2012 Jan 2014 Jan 2016 Jan 2018 Jan 2020

—
=
" |
-

NV

I/ 4



In general, the accounts didn’t appear to attempt to create authentic personas. Only 10 of the 112
users in Twitter’s dataset had any profile description, and only four users had reported locations.
Likewise, 84 accounts had a username with Chinese characters, and some were repeated twice. For
example, #8775 (after passing through), MJE (instead of) and M&=} (fight for something) appear
twice. For usernames in the Latin alphabet, many used seemingly random strings of letters.

The following analysis is completed with tweets before 19 June 2020 filtered out. That date was chosen
asit’s believed to be the starting date of the campaign: the first mention of Xinjiang” occurred in a
retweet and a reply by the user @VisualsGallery on 19 June 2020 (Figure 22).

Figure 22: Reply by @VisualsGallery on 19 June 2020; note the use in the reply of double-byte font, which is typical of
fonts used in Asia

Tweeatid: 12F256T6ET0T 5236 |53 Renwest FALSE
Twest language; =i

User display name. ©

Teepet tal:

@\ValeriaZombies @YouTube ZE-#HlmiELT, 1HHH IS BECHEEAR
&iE. The video is great.this is the truth of life in Xinjiang

Pastads 000G-19 05T 00 Climat! Twaler WebAnp
[ Tkcap, O remveals, O quobes, 2 reglias

Hashtags: [

Uels: ]

Misdia:

After filtering out tweets before 19 June 2020, only 2,884 tweets (8% of the total dataset) remained,
of which 1,126 (39%) were retweets. Of those tweets:

« 7% had links
«  78% had media
+ 36% had hashtags.

Simplified Chinese was now the most used language, accounting for 37% of all filtered tweets,
followed by English (29%).

Engagement

Compared to the CNHU dataset, the CNCC dataset received far less overall engagement (this may

be due to it being a much smaller network of 112 accounts). Of all the tweets (both filtered and
unfiltered) in the CNCC dataset, 83% received zero likes and zero retweets. The most engagements
any tweet received was a total of 2,224 likes and retweets, but that tweet was part of a spam account
distributing porn.

Except for 12 accounts, all users had zero followers. The 12 accounts with large followings (Table
2) had mostly posted spam content and had probably developed their follower bases before being

repurposed to disseminate content on Xinjiang-related matters (see ‘Key tactics’ on page 36).

30

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign



Table 2: Accounts with non-zero followers in the CNCC dataset

Account Followers Account Followers

VisualsGallery 112,829 Loveflowers_0 7,684

chaoticeveel 74,572 Naturephotol7 6,232 ,:""—:""-"
ericaasenn 58,602 marsh_pure 6,179 P gl
Piritikumari2 11,862 dishapa65190266 5,379 /.- '1
QuiteBabu 8,973 seo_yea_ji 5,379 X
MinBoxRadio 7,902 rVLo6kArggRx9Qx 11

NV

Key themes and narratives

The CNCC dataset contained a considerable amount of spam and porn, as well as content linked to y
Korean music and television. Thirteen of the top 20 hashtags referred to Korean television shows,
and in particular a drama series titled ‘It’s Okay to Not Be Okay’ (AFO|ZX|2F HEEOp). While there
was a small amount of content regarding Hong Kong and other issues, most of the non-spam content

A

related to Xinjiang. Much of it sought to present ‘testimonials’ from Uyghurs talking about their happy
lives in China and about Covid-19 responses in Xinjiang.

[/

‘Happy Uyghurs’ and the benefits of ‘vocational’ training

According to Twitter, the accounts are linked to a company called Changyu Culture, which is connected
to the Xinjiang provincial government. This entity was identified by ASPI ICPC in March 2021. The
Xinjiang Audio-Video Publishing House, a publishing organisation owned by a regional government
bureau and connected to the CCP’s United Front Work Department, funded Changyu Culture to create
videos depicting Uyghurs as supportive of the Chinese Government’s policies in Xinjiang. Those videos

were then amplified on Twitter and YouTube by a network of inauthentic accounts.

At least two accounts in the CNCC dataset had ‘F8F XL’ (Changyu Culture) as Twitter display names:
@dishapa65190266 and @seo_yea_ji (Figure 23). The @dishapa65190266 account had a profile picture
of Changyu Culture’s logo and a banner image that possibly shows the organisation’s office (Figure

24; see the Strange bedfellows report). Another account with the handle @seo_yea_ji at some point
changed its display name to ‘J8F 3{t’. That account was created on 7 September 2015, stopped
posting in 2018 and then re-emerged to tweet in simplified Chinese in December 2020, sharing links

to the Changyu Culture YouTube channel.



https://www.aspi.org.au/report/strange-bedfellows
https://web.archive.org/web/20210315223911/https://www.qcc.com/firm/8f696eeaa53345300839edbfb41e7819.html
https://archive.vn/XqIJQ
https://www.aspi.org.au/report/strange-bedfellows

Figure 23: Tweet by @dishapa65190266 in CNCC dataset (left) and accompanying video (right)
Tweetid: 1308293977808936960 Is Retweet: FALSE m F -|

Tweet language: en
User display name: 385 3(ft. (CGhangyu Culture)
Tweet text:

We noticed that many western countries have
accused China of oppressing #Uyghurs Uyghurs d
and other Muslims in Xinjiang,so we've been to =
Xinjiang and recored some Uyghurs.A series of
videos will be released for
truth.#UYGHURLIVESMATTER
https://t.co/DnlgKKhkKa

Posted: 2020-09-22 06:36:00 Client: Twitter Web App
1 likes, 0 retweets, 1 quotes, 0 replies

Hashtags: [Uyghurs', "UYGHURLIVESMATTER']
Uris: |

Media:

#MFW{ (Changyu Culture)

—BrEENnES \BT—&, LINSRRLiE (C250E

A group of young men with deeams come (ogeiher 19 wdeo ife and fecord what
We Ve s2en
srislaie
51 Joined August 2020
4 406 Fobiowing 4,355 Followse

The videos from the original ‘}€=F3Z{E’ Changyu Culture YouTube channel (now removed) were
produced with subtitles in different languages to target international audiences. They also often

have high subscriber-to-views ratios, which suggests but doesn’t confirm inauthentic audience
activity. Typically, global YouTube channels have many more views than subscribers, since only a small
proportion of viewers subsequently subscribe to the channel. The s ilead’ (Beautiful Xinjiang)
YouTube channel, for example, has videos found on the original 48534k’ Changyu Culture YouTube
channel but with Arabic subtitles (Figure 25), while another YouTube channel, ‘Gizel Sincan’ (Beautiful

Xinjiang) has those videos with Turkish titles and subtitles (Figure 26).

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign


https://www.youtube.com/channel/UCf7LJgV7Qp3xWRjgfMk9Y4Q/feed
https://www.youtube.com/channel/UCQNXfaKpE-Qx8aTX51w97-A

Figure 25: "uism (Beautiful Xinjiang) Arabic YouTube channel

W

PN

Figure 26: ‘Glizel Sincan’ (Beautiful Xinjiang) Turkish YouTube channel 4

& Gizel Sincan

e T .

1/ a

Content targeting Mike Pompeo

The network had a particular focus on former US Secretary of State Mike Pompeo, who declared

in January 2021 that the CCP has ‘committed crimes against humanity against the predominantly
Muslim Uyghurs and other members of ethnic and religious minority groups in Xinjiang”. @ Z {22 or
@'Pompeo’ appears 438 times in the dataset (Figure 27). It’s unclear why the network used that handle
instead of @SecPompeo, which was Pompeo’s Twitter handle at the time. In the CNCC videos dataset,
Pompeo was mentioned in 386 videos; there are at least 36 other videos of the same format that didn’t
mention Pompeo specifically but implied that his statements were false.



https://2017-2021.state.gov/determination-of-the-secretary-of-state-on-atrocities-in-xinjiang/index.html
https://2017-2021.state.gov/determination-of-the-secretary-of-state-on-atrocities-in-xinjiang/index.html

Figure 27: First frame of video shared by an account named ‘A4£%5’ on 4 February 2021 with the #StopXinjiangRumors
hashtag and tagging @Z{f £ (Pompeo)

Content targeting Covid-19 efforts in Xinjiang

Videos shared by one account, @MinBoxRadio, tended to promote the Chinese Government’s Covid-19
responses. Most of those videos had English subtitles and followed individuals assisting pandemic
efforts in Xinjiang. Of the videos, 16 featured police, 15 featured medical workers and at least 17
featured civil society workers. One video follows a police officer based at the Urimaqi Public Security
Bureau who was responsible for managing a ‘medical observation point’ during the outbreak (Figure
28). The subtitles in this video were poorly translated and had grammatically incorrect sentences,

such as ‘I am responsible for 110 alarm receiving and disposing.’

Figure 28: Screenshot of CNCC video featuring a Xinjiang police officer involved in pandemic efforts

.‘i-

'_I_'. ;

=] Trwh| i astrial C=vmfapzane

34

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign



Content targeting Central Asian countries

The network notably shared material that focused on statements by Central Asian officials regarding
Xinjiang, as well as video material targeting people in Central Asian countries. Like the small but
notable focus on Pakistan in the CNHU dataset, this may reflect strategic priorities for the CCP
vis-a-vis countries with significant Islamic populations. For example, the network shared a YouTube
video about life in Xinjiang recorded in Mandarin and Uyghur. The video’s subtitles are translated into

Turkish, although most of the video comments are in English (Figure 29). Some Twitter accounts not in
the takedown dataset, but which display similar characteristics, also shared this clip.

Figure 29: Avideo with Turkish subtitles shared by the network

AT W B ar

LT o= e ER [2

Baxn Kindang'dan Gulimr
o D 1023 S8 481 s opham SR gair

@ == =

Swuiogs prdsms e oy grre peEwy yewl sgarepn Semane
Source: YouTube, Giuzel Sincan.

On 25 February 2021, 10 accounts in this network created on 23 February 2021 posted 20 tweets over a
period of two hours with the text, ‘Upholding Ethnic Equality and Unity’, and tagging @Tulyakov,

the official account of Eldor Tulyakov, who is a former member of the Parliament of Uzbekistan.

This targeting of @Tulyakov appears to be an ongoing campaign on Twitter. Figure 30 shows an
account (now suspended by Twitter) that isn’t in this dataset but is targeting @Tulyakov and also
posting tweets using randomised four-letter codes (a feature of the CNHU dataset analysed in this
report). This account claims to be that of a cotton farmer in Xinjiang.

}\\ | @:\} T‘

[/ a



https://archive.ph/NuHqU
https://archive.ph/NuHqU
https://archive.ph/NuHqU#selection-3030.1-3045.12
https://strategy.uz/index.php?news=327&lang=en

Figure 30: Screenshots of ‘R EZ’ tweets before suspension

i Ry

[ -
u Dwrecoizins arad Dysaky i Gngang

hrpmagr= and iesils m Ximjzng

I’ ma cotion (armer

in Xinjiang. | was invited
by an American sgricultural

Lwpnared & L OF D olivtery aid Bos Tain

R

machinery enterprise to
insiruct them in
Ilrt:.ltrlr'l tﬂ-‘hli'] Wes, u Th e i el =enleataam has chiended e docior m

ol Thiee's mistenl ty gkl pesciioes
u T

Source: Twitter (archived user timeline).

Key tactics

The tactics and techniques used in the CNCC network have a number of similarities with and
differences from the CNHU dataset. Evidence of coordination and automation was also found in
this dataset, for example. The overall operation of the network was probably intended to promote
the videos produced by Changyu Culture and other videos of Uyghur ‘testimonials’ to increase
their reach. Some images were shared, but they tended to be of Asian women, porn, landscapes or
Korean celebrities.

The key tactics found in the CNCC dataset and analysed in this report include:
« repurposed accounts
« batch account creations and coordinated posting

« sharing of videos, including links to YouTube (specifically, the Changyu Culture YouTube channel)
and video content uploaded to Twitter

« retweets.

36

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign


https://twitter.com/8v1aY20qzvDQEyx
https://archive.vn/6fyZP

Repurposed accounts

Most tweets in the CNCC dataset shared various spam material before 19 June 2020 and probably
belonged to commercial networks before being repurposed in the most recent campaign.

For example, the account with the second highest follower count, @chaoticeveel, tweeted largely

in Indonesian until 2015. In this dataset, no other tweets from the account appeared until June 2020,
when it retweeted a now-removed tweet about the ‘truth’ of life in Xinjiang. That, in turn, was a retweet
from the now suspended ‘@ValeriaZombies’ account that purported to be ‘Mahmut Tohniyaz’,

whose account bio described him as ‘A hardworking Uyghur young man” and his location as Xinjiang,

China’ (Figure 31).

Figure 31: Screenshot of @ValeriaZombies Twitter account before Twitter removal

cer .
= =iy s

P =
Follow

Mahmut Tohniyaz

Eyaherialombies

A hardworking Lyphur young man
-._. ¥irgeancg, China |: Jomed Degemiber 2040

0 Following & Followers

Riod fpfawad by anyone you' e Tolkewing

Tweets Tweels & reples Media Likes

Mahmut Tohniyaz @vaten, . - 1962020 ~
= Come 10 taste my Baked Man. Xinj@ang

vt e ik 0770 via @YouTubea

oA tiee as ik

Source: Twitter.

Another user, @MinBoxRadio, had more than 22,728 tweets in the CNCC dataset, most of which were
posted in French before 2016. @MinBoxRadio’s last non-Xinjiang-related French tweet was posted

on 4 April 2019. The account then remained dormant for a year before tweeting a variety of content
about Xinjiang as well as retweeting @CGTNFrancais on 11 September 2020. Four other accounts were
created prior to January 2020 and tweeted in languages such as French, Indonesian and Korean before

tweeting mostly in English and simplified Chinese in 2020 (Figure 32).

—
=
" |
-

NV

I/ 4



https://twitter.com/UyghurNomad/status/1284840058764193792?s=20

Figure 32: Tweeting timelines of accounts with non-zero followers in the CNCC dataset

Tweetlanguage | EMTSES | FRRERC L | e
o Lok ArnaRICH b |
B Natuphct? bl
g dishapeEs10026E }q
g CuatmBiob A
§ stadiann 0
g *i— i
F J— ¥ |
=
E  nascuton SCUHE {HIE I
% o pua | AT TR S
B astsen Y | I 1
<

Lt U 111 LR e R R B I
Jan 2012  Jan 2014 Jan 2016 Jan 2018 Jan 2020

Notes: Black crosses indicate account creation dates. Vertical lines indicate times of tweets and are coloured by tweet language. Grey lines denote the
period of activity between first and last tweets.

Before being repurposed to share content in relation to Xinjiang and Uyghurs, the 12 accounts with
non-zero followers attempted to develop follower bases by requesting other Twitter users outside the
CNCC dataset to follow them back. Variations of the phrase ‘follow back’ or ‘follow me back’ appeared
in 310 tweets.

Batch account creations and coordinated posting

The other 100 accounts in the dataset with zero followers were created more recently in 2021 and
showed clear signs of coordination, which may have been achieved by automation tools or by a
persistent group of operators. Those accounts were created in batches and tweeted on the same
days (Figure 33). All of the tweets posted in English on 25 February 2021 were tagged @Tulyakov (see
page 35).

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign



Figure 33: Tweeting timelines of CNCC accounts created in batches

Tweet language Chmmese | Enghsh Other MA

«

Accounts ordered by account creation date

01 Feb 2021 15 Feb 2021 01 Mar 2021 15 Mar 2021

Notes: Each row represents the timeline of one account. Black crosses indicate account creation dates. Vertical lines indicate times of tweets and are
coloured by tweet language. Grey lines denote the period of activity between the first and last tweet.

In the period between 30 January 2021 and 7 February 2021, accounts in the CNCC dataset used the
same hashtags—#StopXinjiangRumors and #3Z{fl 22 (Pompeo)—438 times and tended to share videos
featuring Uyghur testimonials. Tweet text was repeated by different accounts and appeared to be the
titles of the videos shared by the accounts. For example, one of the most repeated tweet text was:

HEM R RAPHE NP AEIREE hEL Y /R AR B IR LSS, #StopXinjiangRumors
@ZMEL’ (#Pompeo Reyang Guli Abdurishit, Xiebinerbuhu Township. We are doing well now.

#StopXinjiangRumors @Pompeo).

Sharing of videos

Videos were the most significant form of content shared in the CNCC dataset. That included 102 links to
YouTube and 734 videos directly uploaded to Twitter. All of the links to YouTube videos led to either the
now suspended Changyu Culture YouTube channel or similar channels with replicated videos. Plotting
the first frame of all 734 videos in the CNCC dataset with PixPlot showed that many were repeatedly
shared (Figure 34).

—
=
" |
-

NV

I/ 4




Figure 34: First frames of all videos in the CNCC dataset, processed by PixPlot

" FIFIFE TR P RN Y i i i G G SN O L NN PN PN AR
e s o o LABIBIELEF IR T Yot Eh sl L meEmmm
ST EETIIESYRY SN A r s P L SIS W ) NN PN
+T Y TR N T Y RY e B N U Y B S S S e e
ol bl afalal B d T T T T BN f.9.7. 1. ]
SIS T TN RN N RN A S e A s
ey IRl | 1] Bl B R
tdnteici-2mBEEEEEBE T § § =
L L ENEEREE =R fs =
ke e dad | ] 10 Rl R KETEEES S BURPSEE - F L S
slobadadad [ | N Balaba SOSOE ol bl
FENEN N TR T T e £ e ow ve ey B MR g [ s o o o e
ST fa PSR B B R b L BORE AR RA i BRE R BT
ixza B m T oAk E ey . N -l (] 2
mzmzz P memem B § s . : eirn @ PPawmmmemea ™
23 ) £ B ' P N ERR L BN L ¢
WImIm | == | =1 b i Balk-s
S —

]
[
ol 1: N . = FEYT R
T - - = WY N P T
mamam g ; S BN BV Y T
j TN AR TR aEE R ML N e e e VR YR YR
s lalela b B B il el il il T A6E I e e TR A A
P U W [P0 4N N SN T N N NN W WD T ] ST e e e T A A
alalalal Al F Lal 2l Pl baklal il K= 3 i AR RS

‘alalalalal s Lelal o 0o Bl id Bid ' A = FE IR EARIEA RS

SR W WL WL WL WM W

Of the videos repeatedly shared in the CNCC dataset, most were of Uyghurs providing ‘testimonials’

of their situation in Xinjiang or were denying human rights abuses in the region (see page 31). Those
videos appear to be of a similar format and used similar phrases to those found in the videos analysed
by ProPublica and the New York Times in June 2021 (Figure 35).

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign


https://www.propublica.org/article/how-china-uses-youtube-and-twitter-to-spread-its-propaganda-version-of-life-for-uyghurs-in-xinjiang
https://www.propublica.org/article/how-china-uses-youtube-and-twitter-to-spread-its-propaganda-version-of-life-for-uyghurs-in-xinjiang
https://www.nytimes.com/interactive/2021/06/22/technology/xinjiang-uyghurs-china-propaganda.html

Figure 35: First frames of a sample of 20 videos in the CNCC dataset

—_—

= : .
ﬂ ﬁ"-’!..li!_

[/

Retweets

Retweeting other accounts was a less significant tactic employed in the CNCC dataset. Although
retweets made up 39% of all the tweets, after filtering to the period after 19 June 2020, 79% of the
remaining retweets were due to one account, @ericcasenn, which mostly continued to retweet
commercial or spam material in 2020 and 2021.

The purpose of retweeting appeared to be for building personas and follower bases. One user account,
@seo_yea_ji, which at one point changed its display name to 3851t (Changyu Culture), mostly
retweeted K-pop/K-drama related accounts and built a follower base by replicating Seo Yea-ji,

a South Korean actress. Most of the replies to the account appear to assume that the account was

operated by the actress.

There was some amplification of Chinese state media and diplomatic accounts. Two accounts
(@MinBoxRadio and @NaturePhotol7) retweeted MOFA deputy spokesperson Zhao Lijian’s account
and the official Twitter accounts of Chinese state media such as CGTN Africa and CGTN Francais
(Figure 36).



https://en.wikipedia.org/wiki/Seo_Yea-ji
https://twitter.com/search?q=%40seo_yea_ji&src=typed_query

Figure 36: Retweet network of accounts in the CNCC dataset, filtered to retweets posted after 19 June 2020 and with
@ericcasenn removed

nefizanburs:
Bunry Fans
“Aushend r
chiaehinsey 1',
-

N

0

S

\ w\ ! III."

LR

Gkt

42

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign



Conclusion

The two datasets that we analyse in this report demonstrate that international criticism of CCP

policy in Xinjiang continues to be acutely sensitive for the party-state. Within the data we see

overlaps that reflect different strands of pro-CCP online and offline influence activity. There are
multiple intersections in the data that suggest coordination across the party-state’s propaganda
assets. Some of this is clearly directly coordinated, for example where we see this covert information
operation’s interactions with, and reciprocal amplification of, the party’s state and local media. Other
interactions with the party’s propaganda assets, however, may be more opportunistic (for example,
the engagement with prominent pro-CCP social media influencers and diplomats). Yet, cumulatively,
they point to ecosystem building that creates a propaganda system for projecting the party’s discourse
power into international audiences. This creates challenges for the information operations research
community, as well as the security teams at the social media platforms, because of the importance

of being able to disambiguate distinct sets of inauthentic activity from one another in order to provide
nuanced analysis and effective countermeasures.

The datasets offer insights into how propaganda directives from the top of the CCP structure are
operationalised and suggest that there are likely to be multiple strands of CCP online information
operations underway at any given time, each directed by different elements from within the party
structure. The campaign is also reflective of what’s likely to be the future direction of the CCP’s
online information operations. Following a Politburo collective study session in late May 2021,
President Xi urged the CCP to expand its ‘circle of friends in international public opinion’. The CCP’s
recent propaganda efforts have adapted to incorporate and appropriate a more expansive circle of
friends that includes influencers and other proxies that align in projecting the party-state’s preferred
narratives into international political discourse. The party is clear that this effort is an important part
of its public opinion struggle to ‘shape a more just and equitable international order and forge a new
type of international relations..

This doctrinal element adds a valuable layer to how we understand the scale, persistence and

diversity of pro-CCP online influence activity. The party’s incentive structures may be driving at-scale

online information operations that have performance metrics based on their ideological value on the
party’s own terms—rather than on their capacity to deliver effects—as leaders of various party organs
compete to demonstrate allegiance to contemporary party doctrine.

While the capacity of these online information operations to deliver effects may currently be limited,
we expect their sophistication to increase. It’s therefore necessary that our understanding of CCP
online information operations continues to evolve—across industry, government and civil society—

in order to appropriately calibrate responses. Statements emerging from the Politburo continue to
suggest that there’s a long-term communications strategy for public opinion struggle that will mobilise
devolved online disinformation campaigns from diverse elements within the party’s propaganda
apparatus. The effects of those operations may be cumulative and accrue over time as the campaigns
flood the international information environment, potentially shaping the algorithms that distribute
online content in ways that are conducive to the party-state’s strategic objectives.

P
s
" '1
L
o~

<
S

b 8
-—



https://chinamediaproject.org/2021/06/02/powers-of-persuasion/
https://www.aspi.org.au/report/trigger-warning
https://www.aspi.org.au/report/strange-bedfellows
http://www.xinhuanet.com/english/2021-06/01/c_139983105.htm
https://chinamediaproject.org/2021/06/02/powers-of-persuasion/
https://securingdemocracy.gmfus.org/data-void-china-covid-disinformation/
https://securingdemocracy.gmfus.org/data-void-china-covid-disinformation/

In relation to countermeasures, these datasets highlight that state-linked and state-mobilised
information operations occur around the geostrategic interests of particular actors, and that an
understanding of those interests can enhance threat detection and disruption activity on platforms
(at both the algorithmic and analytic levels). Previous disinformation campaigns targeting Western
entities (such as the BBC) have emerged from Chinese-language social media platforms and rippled

across onto the US platforms. Fused, publicly accessible, cross-platform datasets could be used to
develop early-warning and predictive systems built from threat-detection indicators (combinations of
geostrategic intelligence, technical signals, language, sentiment and cross-platform mobilisation).

The coordination between covert information operations and other CCP propaganda assets

that we identify in this report indicates the emergence of an increasingly complex system of
international-facing propaganda distribution that comprises overlapping strands of activity by diverse
elements of the party-state. The CCP is leveraging asymmetric advantage in the information domain
as its officials, state media and their proxies exploit the open access to international audiences that US
social media platforms provide. That access isn’t reciprocal, as the CCP exercises an extensive system

of control, manipulation and censorship over its domestic internet.

Twitter has already implemented on-platform measures to mitigate the reach of Chinese Government

propaganda. The ongoing covert manipulation of online political discourse by significant state actors
raises complex policy questions for government and industry about how to deter those actions and
impose costs on their perpetrators. The analysis provided by this report suggests that proactive

risk mitigation (for example, mitigation based on sensitive topics, keywords and hashtags) could

be introduced to deter state-backed information operations. The approach that Twitter takes to

the labelling of Covid misinformation and warnings to prevent harm could be expanded. Similar

content-moderation practices could focus on hashtags and keywords related to geopolitical topics
of sensitivity to states that have a history of platform manipulation (such as countries like China that
currently feature in Twitter’s information operations archive).

44

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign


https://www.aspi.org.au/report/trigger-warning
https://www.chinafile.com/reporting-opinion/features/message-control-china
https://www.abc.net.au/news/2020-08-07/twitter-labels-for-government-and-state-affiliated-media-account/12531938
https://blog.twitter.com/en_us/topics/product/2020/updating-our-approach-to-misleading-information
https://transparency.twitter.com/en/reports/information-operations.html

Appendix

Dataset 1 (CNHU) topline stats

Top 20 most used hashtags

Hashtag Frequency
Xinjiang 7,526
xinjiang 1,510
XinjiangOnline 1,397
I 737
StopXinjiangRumors 637
Urumai 557
China 479
misE Mt 331
Uygur 305
Uyghur 291
Pompeo 258
Blaiad 190
south 158
Chine 155
Cmall 152
humanrights 140
HEEIRIE 134
UNHumanRightsCouncil 93
MonCarnetDeRouteAuXinjiang 78
Xinjiangonline 70
Top 10 most shared domains
Domain Frequency
news.cgtn.com 1,576
regional.chinadaily.com.cn 1,546
youtube.com 935
twitter.com 862
t.m.china.org.cn 659
globaltimes.cn 635
english.ts.cn 632
china.org.cn 550
ecns.cn 513
chinadaily.com.cn 265

P
——
" |
.

NV

I/ 4




Top 20 most shared URLs

URLs Frequency
http://regional.chinadaily.com.cn/en/2021-01/19/c_583671.htm 867
http://t.m.china.org.cn/convert/c_x8BDSHzU.html 435
http://regional.chinadaily.com.cn/en/2021-01/19/c_583673.htm 281
http://t.m.china.org.cn/convert/c_XWWIAWDD.html 216
http://english.ts.cn/system/2021/03/25/036601632.shtml 204
http://www.china.org.cn/china/2021-03/18/content_77322034.htm 195
https://regional.chinadaily.com.cn/en/2021-01/19/c_583671.htm 192
https://regional.chinadaily.com.cn/en/2021-01/19/c_583673.htm 188
https://twitter.com/chinascio/status/1349947391038787584 187
http://english.ts.cn/system/2021/03/25/036601633.shtml 180
http://www.ecns.cn/news/politics/2021-03-10/detail-ihaihrwe3354530.shtml 159
https://www.youtube.com/watch?v=Cso5gsS6bYY 119
http://china.chinadaily.com.cn/a/202101/14/WS600132a08a3101e7ce973afcd.html | 106
https://news.cgtn.com/news/2021-04-02/The-war-in-the-shadows-Challenges- | 102
of-fighting-terrorism-in-Xinjiang-Z7AhMWRPy0/index.html
http://www.ecns.cn/news/politics/2021-03-11/detail-ihaihrwe3355805.shtml 101
https://francais.cgtn.com/n/BfJEA-IA-GEA/DJJBIA/index.html 100
https://www.globaltimes.cn/page/202103/1218020.shtml 99
https://tribune.com.pk/story/2287774/countering-terror-in-xinjiang-to- 98
promote-peace-and-development
http://spanish.xinhuanet.com/2021-03/13/c_139806484.htm 94
http://www.ecns.cn/news/society/2021-03-12/detail-ihainwmv2679984.shtml 92
Top 10 most retweeted accounts in CNHU dataset
P Number of
retweets
globaltimesnews 287
SpokespersonCHN 108
Echinanews 96
ChinaDaily 85
SpokespersonHZM 74
XHNews 72
H6RCNAygfgMh2Xk 58
ChinaConSydney 52
Antonia57224374 48
China2ASEAN 47

46

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign




Twitter clients used in CNHU dataset

Client name Frequency
Twitter web app 30,797
Twitter for Android 460
Twitter web client 12

Dataset 2 (CNCC) topline stats

Filtered to tweets posted after 19 June 2020.

Top 20 most used hashtags
Hashtag Frequency
StopXinjiangRumors 438
EmER 438
ALO[ X2 ELOF 80
tvN 71
MOi|A| 71
g+ 69
EQcatnt 68
RIS 67
QEN| 67
ltsOkayToNotBeOkay 45
SeoYeli 34
KimSooHyun 30
Xinjiang 8
& 7
LIl 6
NSFW 5
PsychoButltsOkay 5
BackstreetRookie 4
[tsOkayNotTobeOkay 4
PACKS 4

—
——
" |
.

NV

I/ 4




Top 10 most shared domains

Domain Frequency

www.youtube.com 94

twitter.com 32

WWw.soompi.com 30

WWW.ecns.cn 20

lustyage.com

youtu.be

bit.ly

onlyfans.com

reddit.com

A TO | O |O | 0| ®

Onlyfans.com

Top 20 most shared URLs

URLs Frequency

http://www.ecns.cn/news/society/2021-02-23/detail-ihahvyux8633359.shtml 10

http://www.ecns.cn/news/society/2021-02-23/detail-ihahvyux8633376.shtml

—
(@]

http://bit.ly/38yihNH

http://reddit.com/user/yeasurel234/

http://onlyfans.com/angelaroux

https://onlyfans.com/natashalaikk

https://www.youtube.com/watch?v=k7zMKkzCodo

https://www.youtube.com/watch?v=luwNjkBasDE&feature=youtu.be

http://33xb.best/?_c=zwa2054

http://allmylinks.com/tiny-joh1

http://bit.ly/3uh2ygH

http://ellemag.co/162wFOM

http://instagram.com/sensualz

http://m.chaturbate.com/kristy_bennet/

http://onlyfans.com/AvatarAkyia

http://onlyfans.com/elouisejade

http://onlyfans.com/martinylon

http://onlyfans.com/pandoranyxie

http://onlyfans.com/samlayre

I I T e B e B e T = T = =S I =i (S A S Y NS R I N RN NS N NS R I GU RN O

http://onlyfans.com/thisisnahir

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign



Top 20 most retweeted accounts

- Number of
retweets
CJnDrama 73
soompi 37
LundBoy2 29
pornside? 23
DreamBimbo 21
FUCKENGI 21
Alexanderjon12 20
lezza012 18
TemAltair 18
Arfanal234 16
cutecouple001 15
Porn_hub00 15
Sexeducation000 15
sexvideok 15
AmateurBigtits 14
pornporntu 14
shifu53613393 14
sex_tube_01 13
TopSex95539968 13
Fast_love_story 12
Twitter clients used (for entire CNCC dataset)
Client name Frequency
Twitter for Android 2,110
Twitter web app 581
TweetDeck 70
Twitter for iPhone 54
Twitter for Mac 3
Hootsuite Inc. 1

Twitter for iPad

1

—
——
" |
.

NV

I/ 4



Acronyms and abbreviations

CCp Chinese Communist Party

CGTN China Global Television Network
CNHU Xinjiang Online (dataset)

CNCC Changyu Culture (dataset)

ICPC International Cyber Policy Centre
MOFA Ministry of Foreign Affairs (China)
URL uniform resource locator

Policy Brief: #StopXinjiangRumors: The CCP’s decentralised disinformation campaign



Some previous ICPC publications




A S P HIINTERNATIONAL
swareaic . || CYBER POLICY
rl\loSL'II'ICTYUTE CENTRE




	Introduction
	Key takeaways
	The Chinese party-state and influence campaigns
	Methodology
	The Twitter takedown data
	Dataset 1: CNHU
	Key points
	Account creation
	Engagement
	Key themes and narratives
	Thematic content
	Content countering specific allegations made by foreign media and governments about Xinjiang
	Content by ‘friendly’ foreign diplomats, journalists and influencers
	Key tactics

	Dataset 2: CNCC
	Key points
	Account creation
	Engagement
	Key themes and narratives
	Content targeting Mike Pompeo
	Content targeting Covid-19 efforts in Xinjiang
	Content targeting Central Asian countries
	Key tactics

	Conclusion
	Appendix
	Dataset 1 (CNHU) topline stats
	Dataset 2 (CNCC) topline stats

	Acronyms and abbreviations

